Onderwijs op maat

...en op de manier die bij jou past!

De (leer)ontwikkeling van een kind kun je vergelijken met het bouwen van een muur. Het bouwen begint aan de basis (het fundament). Het kind moet zich veilig voelen, moet zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn.

Als er een goed fundament is, kan er verder gebouwd worden aan de muur. Het opleidingscentrum ‘Breincentrum’ brengt dit mooi in beeld middels de afbeelding hiernaast. Wanneer alles goed verloopt en alle stenen op hun plek liggen, krijg je een mooie basis en een stevige muur. Op deze muur kun je weer verder bouwen, ook als de lesstof moeilijker wordt. Soms ontstaan er door wat voor reden dan ook gaten in een muur en dan gaat de muur een beetje scheef staan. Dit kan bijvoorbeeld komen, doordat een kind een tijd lang niet lekker in zijn vel heeft gezeten of dat het de lesstof niet goed begrijpt.

Wat als je de volgorde van een tweetekenklank niet kunt onthouden?
Dan zoeken we samen naar een creatieve manier zodat het je wel lukt..

Als dit gebeurt, wordt het steeds moeilijker om verder te bouwen aan de muur (en dus: om de lesstof bij te benen). De muur wordt minder stevig….

Op dat moment kan ‘Mijn Juf Venlo’ helpen om ‘de gaten in de muur’ op te sporen. Want waar ging het nu precies mis en waarom ging het mis? Samen onderzoeken we dit en samen bekijken we hoe we deze hiaten kunnen opvullen. Dit doen we op een manier die bij het kind aansluit en het liefst zoveel mogelijk met concreet en aansprekend materiaal of in spelvorm. Zo kan het zomaar zijn dat we woorden in klankgroepen oefenen op een bokskussen. Dat we klanken gaan springen, of dat we lastige sommen op de grond maken met concrete materialen.

De tafeltjes leren door middel van bewegend leren

Soms werkt samen knutselen beter dan een werkblad

Wanneer een kind moeite heeft om mee te komen in de klas, gebeurt er ook iets van binnen. Zo kom ik regelmatig kinderen tegen die het vertrouwen in zichzelf volledig kwijt zijn of faalangst hebben ontwikkeld. Voor deze gevoelens is er ook plaats in de begeleiding. Ook geef ik ouders advies hoe ze hun kind kunnen helpen en wat ze bijvoorbeeld van school kunnen verwachten. Ouder en kind komen zo weer in hun kracht te staan. De begeleiding vindt plaats in de vertrouwde omgeving thuis. In overleg met school kan ook worden gekozen voor begeleiding op school. Hiervoor gelden andere tarieven dan voor de thuisbegeleiding.

Een andere manier om verhoudingstabellen onder de knie te krijgen
Werken met een meskerbord bij dyslexiebegeleiding: Dyslexie en touwtjespringen